woensdag 10 november 2010

De aanhouder en de wind





Het zag er naar uit dat ik zou winnen. Al mijn krachten had ik aangewend. En ja, daar ging de voorlaatste. Die gaf ook op. Uitgeput viel hij op de grond. Zijn kleur was ook niet meer wat ze geweest was.
Ik had het dus gehaald. Als laatste had ik volgehouden. Nu viel ik wel goed op. Nu wel. Daarvoor was ik één van de zovelen. Nu was ik de enige. Men keek naar mij. Wijsvingers priemden mijn richting uit. Het deed me goed.
Lang kon ik het niet meer houden. Ik voelde hoe mijn krachten oplosten. Was het de regen die ze wegspoelde? Het was moeilijk. Ik voelde me ijl en leeg en heel licht. Vooral heel licht. De wind trok me met grabbelende vingers weg. Daar ging ik. Eerst maakte ik een kleine buiteling maar algauw kreeg de wind medelijden en liet me dwarrelen op een deinend bedje. Het zou onwaarschijnlijk een zalig gevoel geven om zo te zweven, maar ik was helemaal op. Het ging aan me voorbij. Ik liet los.
Onder mij stroomde het water van de rivier. De wind was me genadig. Mijn deinend bedje zou naadloos overgaan in het watertapijt. Het was goed zo. Zo ging het al eeuwen.
Maar ík had het wel het langst volgehouden!

6 opmerkingen:

  1. mooi tanneke,
    er zijn pitbull blaadjes maar zelfs die laten een keer los, want ja,het heeft geen zin om tegen koppigheid te vechten,dat is een gevecht dat win je nooit, je mee laten drijven op de stroom in je overwinningsgevoel,een roes,
    ik wens het jou héél lang toe,
    mooi geschreven

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig. Ik kan alleen maar Klaproos navolgen. Zij heeft het zo goed gezegd. En zijn wij niet allen bladeren op de wind?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik schreef hier een reactie maar ineens was hij weg.

    Ik schreef: prachtig verhaal. Ik volg Klaproos in haar commentaar. En dan: zijn wij niet allen bladeren in de wind?

    Nog maar eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hihi .. de volhouder wint? :-)))

    't moet toch een zalig gevoel zijn om te mogen zweven in een gouden kleedje, nadat je een half jaar schaduw hebt kunnen geven aan mens en dier??

    heel mooi geschreven alweer, tanneke!

    ik ben blij voor je dat het water jou gespaard heeft!

    hou het droog en warm, eh!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Knap en verrassend geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nog steeds mooi!

    Maar haal alsjeblieft die verificatiecode weg.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie krijgen op een schrijfsel is het teken dat je gelezen wordt! Dank je wel hiervoor!